The Pilgrim Experience Program works on resolving and facilitates the obstacles and challenges facing the private sector in the field of pilgrim service by collaborating with program partners in the government sector and other executive bodies. This collaboration aims to achieve goals such as increasing the number of pilgrims, elevating service levels, and improving the pilgrim experience. Additionally, the program endeavors to outline a clear and integrated vision of the key sectors comprising the pilgrims' service sector. This is aimed at supporting governmental decision-makers regarding procedures, legislation, programs, and incentives for the private sector. It also aims to raise the level of transparency and efficiency between the governmental and private sectors by sharing and exchanging important and pivotal information to achieve the desired progress and growth in the sector.
يولي برنامـج خدمـة ضيـوف الرحمـن اهتماماً بالقطاع غير الربحي مـن خـلال دفـع التنسـيق والتكامـل بيـن مكوناتـه والجهـات الممكنة لـه مثل الأوقاف والمؤسسات الأهلية والجمعيات الأهلية وإدارات المسؤولية الاجتماعية في الشركات والمؤسسات بالإضافة إلى تمكين التطوع في المنظومة في كافة مراحل رحلة ضيف الرحمن سواء في مكة المكرمة أو المدينة المنورة أو المنافذ وغيرها مما يعزز ويساهم في رفع مساهمة القطاع غير الربحي في منظومة خدمة ضيوف الرحمن، ولتحقيق ذلك ساهم عمل البرنامج على تأسيس ممكنات وفرص تنموية بالشراكة مع القطاع غير الربحي والجهات الحكومية المرتبطة بذلك مثل:
- Establishing a center to monitor the non-profit sector for pilgrims’ service
- Awareness campaigns for pilgrims in several languages
- Launching initiatives to improve the services provided to needy categories pilgrims.